mandag 11. februar 2013

Grovbrød

Fikk finfint besøk i helgen, så jeg fant ut at jeg ville bake litt. Tok frem det jeg hadde, så målene er ikke helt korrekte, men ganske! Prøv gjerne! Brødet ble godt !!
 
 
1pk gjær med en sprut acasiehonning
12 dl vann
en plump olivenolje (3-4ss?)
6dl store havregryn
2dl sesamfrø
1ts psyllium husk
1 dl linfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl valnøtter
1 dl grov rug
2 dl grov spelt
1-2 klyper havsalt
Spe på med fin rug eller spelt til ønsket konsistens
(jeg foretrekker våt-deiger som jeg slipper å ta i)
 
Gjær med acasie
med vann og olje
hakk valnøttene og bland det tørre
 bland det tørre med det våte
 spe på med mel til ønsket konsistens
 denne konsistenesen foretrekker jeg
 sett til heving et lunt sted
 jeg glemte av den, men kom på den i siste liten
 hell ønsket mengde i ultrapro fra tupperware, lag boller av resten
 stek ved ca 150/160 grader celsius i 1,5-2 timer (med lokk)
 SJEKK UNDERVEIS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen et smil eller to <3